25.04.2016

Novostavby- je sleva reálná

Když cokoliv kupujeme, hledíme primárně na to, abychom neplatili více, než je nutné. Jsou situace, kdy si dokonce lze říci o slevu. Může to být při koupi auta, ale také při koupi bytu. Ne vždy to platí. Zatímco v minulosti převyšovala nabídka poptávku, dnes je to spíše naopak. I když u soukromých prodejů nemusí být možná sleva problém, u developerských projektů už to může být komplikace. Proč? Jelikož jdou na odbyt a zájemců je více než dost.

Ne vždy je odkud brát

Mnoho lidí si samozřejmě myslí, že developeři dnes mají ze svých prodejů doslova astronomické zisky. Je sice pravdou, že mají na jednom konkrétním bytě třeba i 20 procent. I když to vypadá velmi zajímavě, je třeba dodat, že právě z této marže se musí zaplatit i samotný provoz developera jako takového, stejně jako musí tato marže pokrýt případné neúspěšné projekty. Proto svým klientům narovinu říkám, že prostor pro slevu zde sice je, ale rozhodně ne nijak vysokou.

Pamatujme, že do samotné ceny současného bytu se promítá také řada dalších nákladů, jako jsou ceny pozemku, veškeré výdaje spojené s výstavbou, stejně jako úrokové sazby. Jenom málokterý developer totiž má tolik peněz, aby si mohl ze svých zdrojů zafinancovat hned několik projektů. A k tomu všemu přidejme i nemalé náklady na efektní marketing.

Roli hraje také ceny bytu

Důležité je podívat se také na samotné ceny daných bytů. Tedy částky, za které jsou prodávány. Jak říkám svým klientům, na trhu je dnes celá řada developerů, kteří jsou zaměřeny různě. Někteří mají své ceny nastřelené hodně vysoko, u jiných cena odpovídá nabídce a poptávce. Jsou ale i tací, kteří se specializují skutečně na levné byty. Nejenom, že jim zde klesá marže, ale zájem je obvykle tak velký, že u daného bytu slevu zkrátka nezískáte.

Zažil jsem i situaci, kde nás developer právě při dotazu na slevu vyřadil ze seznamu poptávajících. Proč? Jelikož zkrátka neměl zapotřebí jednat s někým, kdo tlačí na cenu. 

Když slevu poptáme

I když to na první pohled vypadá, že ptát se u developerů na slevu je hloupost, ne vždy to tak může skutečně být. Ideální je dát na zkušenosti. Díky častému jednání s developery vím, s jakým se jedná lépe a se kterým hůře.

Kdy je vhodné slevu poptávat

Je to v době prvních prodejů, kdy je snaha developerů získat co nejvíce peněz na ruku, aby byl případný bankovní úvěr co nejmenší. Druhá doba nastává ve fázi dokončení projektů, kdy je snaha celý projekt definitivně uzavřít a věnovat se novému. I to je dle mých zkušeností ta pravá chvíle, kdy slevu poptat.

Konkurenční nabídka

Sám používám také další osvědčenou taktiku, která souvisí s konkurenční nabídkou. Projdu různé možnosti, které jsou ve stejné nebo podobné lokalitě k dispozici. Pokud je konkurenční developer levnější, mohu jeho cenou dobře argumentovat ve chvíli, kdy slevu vyjednávám. Zde však hraje roli řada faktorů:

  • lokalita
  • kategorie bytu
  • velikost
  • doplňkové služby

Sleva, nebo dobrá cena

Na slevu dnes slyší stále více lidí. I proto například v supermarketech je řada zboží zbytečně drahých, a to jenom proto, aby byl prostor pro slevu. Já osobně klientům doporučuji hledět spíše na reálnou cenu, než na to, kolik nám kdo sleví. V oblasti nemovitostí, zvláště v oblasti novostaveb se slevami příliš nepočítá. Proto je lepší hledět spíše na to, zda cena odpovídá. Čemu? Lokalitě, nákladům, kvalitě a dalším službám. Pokud ano, doporučím nemovitost koupit, jelikož konkrétní cena odpovídá tomu, co za ni dostanete. I když je pravdou, že mnoho neznalých by raději vidělo ceníkovou cenu o 5 procent vyšší, která by byla následně snížena o stejnou procentuelní výši slevy. Výsledek, tedy vámi zaplacená suma, však bude stále stejná.


Líbil se vám článek?

Autor článku

Petr Ejem

Autor projektů RealitníPoradce.netRealitníAsistent.netPetrEjem.cz

Nejnovější poptávky